středa 3. června 2015

květáková křidélka s mandlovo-česnekovým dipem

Znáte populární pálivé buffalo wings? Ačkoli jde o americkou klasiku, konzumace křidýlek je se samozřejmostí spojovaná s pivem. No a pivo, to je Česko, takže si křidýlka získala spoustu fanoušků i u nás. Původně kuřecí křidélka Američané připravují jednoduše s hotovou pálivou omáčkou Durkee's Franks Original Red Hot Cayenne Pepper Sauce a podávají se sýrovou omáčkou a  řapíkatým celerem, takže si mě zase někdo podá, že tohle přece nejsou buffalo. No nejsou - jsou z květáku! Ale vždyť víte, to já jen tak přirovnávám chutě pro představu. A just for fun je taky podávám s celerem. Tahle verze je nejen cruelty free, ale je navíc i zdravější, neb křidýlka nejsou smažená.
  • vegan
  • bez lepku 
křidýlka

Hlávku květáku rozdělíme na růžičky. Každý kousek pak obalíme v těstíčku z mouky, vody, soli a sušeného česneku. Mouka může být klasická hladká, ale i celozrnná nebo bezlepková - viděla jsem recept i s rýžovou. Možná pak bude jen větší problém s lepkavostí a kousky se budou držet pečícího papíru. Poměr mouka-voda nepíšu, protože se pak bude lišit, prostě dosáhněte konzistence vhodné k obalování.

Obalené kousky skládejte na pečící papír. Pekla jsem 10 minut na 230 stupňů, poté kousky květáku otočte(možná bude třeba je nejdřív odlepit o papíru :D) a pečte ještě asi 5 minut.

Opečené květákové růžičky potřebujeme obalit v pálivé omáčce. Můžeme ji nalít do dózy, přidat květák, uzavřít a protřepat nebo je v ní jakýmkoli jiným způsobem obalit. Kousky ji trošku nasají a pečeme několik dalších minut, max 10. (Nepřesušit!)


pálivá omáčka

Chtěla jsem vyrobit domácí omáčku a snažila jsem se najít nejlepší recept, ale nakonec jsem jich spojila několik. Měly by se použít čerstvé chilli papričky, já použila sušené plus koření a úplně stačilo. Rajčata někdo uvádí, někdo ne. Já přidala jedno pro barvu. Taky původní recepty požadují více octa(to se mi nelíbilo) a měla by se nechat uležet i dva týdny, což taky nevyšlo.

Můžete taky použít kupovanou chilli omáčku, přidat asi lžíci octa a lžičku margarinu.

Moje verze:
  • chilli papričky(čerstvé, sušené, chilli koření,cayenský pepř, tabasco) dle chuti a odvahy
  • 1 střední cibule
  • 3 menší stroužky česneku
  • 100 ml bílého jablečného octa či víc
  • sůl
  • lžíce oliv. oleje
  • 2 hrnky vody
  • (nakrájené rajče)

Na oleji osmahneme cibuli, česnek a pokud máme, tak čerstvé chilli papričky. Asi po třech minutách zalijeme vodou, přidáme koření, popř. rajče nebo lžíci protlaku a vaříme asi 20 minut. Necháme vystydnout, umixujeme dohladka a zamixujeme ocet a asi lžičku rozpuštěného margarinu. V této fázi můžeme omáčku samozřejmě ještě klidně dochutit. (Musí být opravdu pálivá, jinak je to nuda!)


mandlovo-česnekový dip

Mandlovo-česnekový dip doporučju vřele třeba i do salátu! Tentokrát byl záměrně nevýrazný, přesto skvělý. Omáčka ke křidýlkům má totiž sloužit ke snížení pálivosti.

  • 100g loupaných mandlí(mít u sebe lepší mixér, klidně bych použila i neloupané)
  • 2 lžičky oliv. oleje
  • sušený česnek a sůl
  • voda
Mandle namočíme i na 24 hodin ve vodě. Smícháme s olejem a mixujeme, přičemž přiléváme vodu dle potřeby a dochutíme.

Pokud chcete více dipů, stačí do něj např. přidat kousek upečené papriky a rozmixovat.


Žádné komentáře:

Okomentovat