pátek 15. května 2015

švédské bezmasé kuličky s omáčkou


Milí čtenáři, všechno je jinak.. 

recepty najdete na www.takakorat.com.
vydalajsem  kuchařku Tak akorát
nově najdete recepty na Youtube

děkuju za pochopení :)
Iveta


To by bylo, abych ze Švédska nepostla recept na kuličky. Dávala jsem si načas, protože recept na takový pokrm, to musí přece dlouho zrát a já měla v plánu vymyslet dokonalé meatless balls. Pak jsem ale ve švédském časopise uviděla kuličky z bulguru a lilku a okamžitě jsem věděla, že to budou ty pravé. A to jsou v originále podávány s rajčatovou omáčkou. Vegan kuličky, které nově nabízí IKEA jsem ještě neochutnala, a tak nemám srovnání, ale my jsme si tedy pochutnali. Vlastně to jsou asi nejlepší kuličky, co jsem kdy měla. Stejně tak nemůžu porovnat omáčku s nějakou jinou, protože první, kterou jsem ochutnala, mi uvařila Švédka a tak já ji ukuchtila podle ní, žejo.

Paradoxně to bylo jídlo, které mi připomnělo ČR. Kompletní sestava - ,,maso", brambory, omáčka a zeleninová příloha. Nic vám po takovém jídle nemůže chybět. V bulguru jsou dokonce skryté i nějaké ty bílkoviny. Kuličky se tradičně podávají s vařeným nebo šťouchaným bramborem, najdete je ale i s hranolkami. A bez brusinek to vůbec nezkoušejte!
  • vegan






Tento recept nese v originále název HARISSA, což je směs koření, která se dá běžně koupit mezi arabským sortimentem. Tuto směs jsem neměla, ale použila jsem vše, z čeho se směs skládá. To jest chilli, česnek, koriandr, římský kmín, paprika a sůl. Myslím, že i v menším množství a úplně to stačilo. Vy si je můžete udělat kořeněné a ostré, jak se vám jen zlíbí.



lilkovo-bulgurové kuličky
4 porce
  • cca 300 g lilku
  • 200 ml celozrnného bulguru
  • 1 střední cibule(jednou jsem použila červenou, kdyby jste se u fotek podivovali)
  • 2 stroužky česneku
  • 100 ml kukuřičné či jiné mouky
  • směs koření harissa nebo chilli, česnek, koriandr, římský kmín, papriku a sůl
  1. Lilek nakrájíme na kostičky, zakápneme olivovým olejem, promícháme, vysypeme na pečící papír a pečeme 20 minut na 200 stupňů. Necháme vystydnout.
  2. Bulgur uvaříme dle návodu. Necháme vychladnout.
  3. Oloupanou cibuli a česnek nakrájíme na drobno a lehce orestujeme na oleji.
  4. Studené připravené ingredience v míse smícháme a promixujeme. Stačilo lehce tyčovým mixerem, neboť jen potřebujeme lepkavou směs. (Jak můžete vidět na fotkách, zůstanou vám možná celé kousky slupky lilku, což vůbec ničemu nevadí.)
  5. Poté přimícháme mouku a dochutíme.
  6. Ze směsi tvoříme kuličky, které jsem tradičně zkusila i péct bez tuku. Na 200 stupňů bylo třeba péct je asi hodinu a musím říct, že tentokrát byly lepší ty smažené. Křupavé byly stejně, ale směs uvnitř nebyla úplně ono.
  7. Kuličky se tradičně podávají s vařeným nebo šťouchaným bramborem, najdete je ale i s hranolkami. A bez brusinek to vůbec nezkoušejte.

Omáčka

Je to taková švédská univerzální omáčka, jen si z ní ve Švédsku nikdo nedělá legraci, jako u nás z UHO, ale naopak - jde o tradiční uctívané jídlo, které někteří Švédi vaří pravidelně každý víkend. Základ je většinou stejný, každá rodina pak ale omáčku upravuje dle vlastní chuti.

Omáčka je postavená na jíšce, vývaru a smetaně. Hlavně na tom vývaru. Švédi používají silný hovězí vývar a pokud chtějí vyhovět vegelidem, šoupnou tam známý kostkový bujon plný zvýrazňovačů chuti a to klidně víc než jednu kostku. Pokud tedy chcete použít zeleninový vývar, např. i ten můj mražený, musíte hodně dochucovat. Já jsem např. k vývaru přidala i bio kořenící zeleninovou směs.

co je potřeba?
  • 4 lžíce (celozrnné) mouky
  • 4 lžíce oleje dle uvážení
  • 1/2 litru zeleninového vývaru(plus případně kořenící zeleninová směs)
  • 100-150 ml těžké tučné smetany(použila jsem 100 ml Oatly, 13,5%)
  • dle chuti sojová omáčka, lahůdkové droždí, sušený rozmarýn, sůl, pepř
  • specialitou Švédky bylo přidat do omáčky asi půl lžíce brusinek, což vřele doporučuji

  1. V kastrolu rozehřejeme olej a až začne pěnit, přimícháme mouku a za stálého míchání  vytvoříme tmavší jíšku.
  2. Zalijeme teplým vývarem a mícháme až do utvoření jemné hladké masy.
  3. Přilijeme smetanu.
  4. Dochucujeme a za občasného míchání vaříme celkem asi 10 minut. (Čtěte výše - Dochucovala jsem asi půl lžící Shoyu omáčky, půl lžící brusinek, sušeným rozmarýnem, troškou lahůdkového droždí, solí, pepřem)


Kuličky jsme otestovali taky s rajčatovou omáčkou a těstovinou podle původního receptu. No a na takové kombinaci si samozřejmě taky pochutnáte!


8 komentářů: