pondělí 23. listopadu 2015

Chybělo mi místo, kde se nemusím ptát, jestli mají rostlinné mléko, říká majitelka veganské kavárny

Ráda pekla dorty a nepotřebovala k tomu mléko, vejce, ani máslo. Aby její výrobky mohlo ochutnat co nejvíce lidí, založila v Brně úspěšný podnik Charakter bakery&Coffee shop. Tam se navíc její pekařský a cukrářský talent pojí s originálním designem interiéru.

Alexandra Zitková vystudovala interaktivní média a pracovala v oboru IT. Ve  volném čase nejraději pekla sladkosti, proto se rozhodla absolvovat rekvalifikační kurz, na základě kterého se stala cukrářkou/pekařkou. Nyní je majitelkou  podniku Charakter bakery&Coffee shop v Brně, kde prodává své výrobky a šíří povědomí o rostlinné stravě.


Vedlo vás k otevření podniku vzdělání v oboru?
Vystudovala jsem interaktivní média a nějakou dobu jsem pracovala v IT. Vzdělání, které by souviselo s podnikáním v gastronomii, nemám. Pekla jsem doma, zkoušela nové recepty, zjišťovala jsem, co v kuchyni funguje a co ne. Bavily mě hlavně dorty. V mém okolí to všem chutnalo a říkali, že je škoda, abych si pekla jen pro sebe. Tak jsem si udělala rekvalifikační kurz v oboru pekař/cukrář a teprve tehdy vznikl nápad, že bych mohla otevřít vlastní podnik.

Na dveřích kavárny je napsáno, že jde o vegan-friendly podnik. Dalo by se říct, že to vystihuje celý koncept?
Veškerý náš sortiment je veganský, nepoužíváme a nenabízíme žádné živočišné suroviny. Sama jsem veganka a nemohla bych dělat něco, s čím nesouhlasím. Naopak, chtěla jsem ukázat lidem, kteří mají předsudky, že rostlinná strava je chutná a že dort drží při sobě i bez vejce. Náš etický a ekologický přístup se odráží i v jiných oblastech. Například plánujeme dražbu našich originálních židlí a výtěžek věnujeme útulku pro psy. Určitě chceme jít tímto směrem.

Zmínila jste, že jste veganka. Co vás přimělo jíst čistě rostlinnou stravu?
Vegansky se z etických důvodů stravuju čtyři 4 roky. Můj bývalý přítel byl vegetarián, tak se ke mně dostaly nejrůznější informace, začala jsem si je i sama vyhledávat, zajímat se o rostlinnou stravu a asi po 3 letech vegetariánství jsem přešla na veganství. Zjistila jsem, že už nejím moc živočišných produktů a řekla jsem si, že je nepotřebuju. Když se na to dívám zpětně, přijde mi zbytečné, že jsem byla jen vegetariánkou. 

Říkáte, že jste chtěla šířit veganskou stravu. Proč jste otevřela kavárnu s pekárnou a ne restauraci?
Doma sice vařím, ale vždycky jsem víc pekla a proto jsem se vydala tím směrem. Navíc díky rekvalifikačnímu kurzu je ze mě cukrářka a pekařka, tak mě napadlo, že můžeme dělat i svoje domácí pečivo. To je totiž mezi vegany taky velké téma k diskusi, prý se do rohlíků někdy přidává vepřové sádlo. Myslím, že je fajn mít svoje pečivo a jistotu, že je stoprocentně veganské.


Chyběla vám v Brně veganská kavárna?
Určitě. Veganských možností sice přibývá a občas v nabídce různých podniků najdete něco rostlinného, ale chybělo mi místo, kde si můžu dát všechno, kde se nemusím ptát, jestli mají rostlinné mléko. Chtěla jsem vytvořit prostor, kde bude veganské všechno a cítit se tak nějak ,,ve svém". Chodí nám se tam spousta lidí, kteří se ptají, jestli máme něco veganského a jsou nadšení, že si můžou vybrat.

Alternativní stravování bezesporu nabývá na popularitě, většina lidí si ale stále neumí představit obloženou bagetu bez salámu či sýru. Nebojíte se nabízet pouze rostlinnou verzi?
Na začátku byly ohlasy, že to může zákazníky odradit, ale nedokázala bych tady nabízet živočišné mléko do kávy, když o tom nejsem přesvědčená. Tak jsem řekla, že to zkusíme a buď to vyjde, nebo ne. A vypadá to, že jsem udělala dobře.


Máte přehled o tom, zda váš podnik navštěvují i konvenčně se stravující zákazníci?
Navštěvují a reakce jsou různé. Myslím, že sem na kávu i na buchtu chodí konvenčně se stravující lidi a ani nepoznají, že je to veganské. Všechno vypadá normálně a chutná to dobře. I takoví zákazníci si to rostlinné mléko do kávy dají a chutná jim. Někteří nám dokonce řekli, že jim cappucino se sojovým mlékem chutná víc než to, na které byli zvyklí. Prý je to jemnější. Stává se ale, že se pánové zaleknou veganského salámu a obloženou bagetu si nedají.

Vše je tedy čerstvě vyrobeno ve vaší pekárně. Stíháte to vy sama?
Ráno mi pomáhá ještě jedna pekařka. Je to náročnější, ale zatím to ve dvou lidech zvládáme..

Jedinečnost vašeho podniku spočívá také v netradičním interiéru. Vypadá to, že jste si dali záležet na každém detailu. Měla jste od začátku jasnou vizi?
Promýšlela jsem to docela dlouho. Interiér jsem chtěla udělat zajímavý, aby na první pohled zaujal. Chtěla jsem, aby velká část byla prosklená a šlo vidět dovnitř. Teď pozoruji, že lidé občas jdou kolem, interiér je zaujme a přijdou si něco koupit. Věděla jsem, že chci použít přírodní materiály, takže například dřevo, rostliny, kytky a bylinky. Svoji vizi jsem předala tatérovi Davidovi Klvačovi z Our Future tattoo a on doladil detaily. Ten tady uviděl prkýnko, které jsem měla uřezané z kmene stromu a napadlo ho to použít pro servírování.


Originální jsou i vaše židle. Koho napadlo je pomalovat?
Malování na židle jsme vůbec neplánovali, bylo to dost spontánní. Původně měly být jen černé a bílé, pak mě z ničeho nic napadlo, že by mohlo být zajímavé, kdyby je někdo pomaloval. Nikde jsem to předtím neviděla a rozhodla jsem se, že každá židle bude originál. Známe hodně lidí, kteří se živí malováním, různé tatéry a designery, takže druhý den už jsme rozváželi židle. Všichni z toho nápadu byli nadšení a dělali to rádi. Výsledek se lidem moc líbí. Ptají se, kde by je mohli koupit, proto chystáme dražbu a doufáme, že bude mít úspěch. Nové židle bychom pak zase nechali pomalovat. Nápad se mi líbí, nechci to tady nechávat stejné, ale ráda bych aspoň některé prvky obměňovala, ať to tady zákazníky pořád baví.


Pokud v kavárně nenatrefíte na Alexandru, můžete si být jistí, že se vás přesto ujme milá obsluha. A co že vám tam netradičním způsobem naservírují?

Každý den si můžete koupit čerstvé pečivo a výběr je široký. Je jen na vás, jestli dáte přednost tomu se zapečenými olivami či sušenými rajčaty či pizza rohlíku. Pečou dokonce i bezlepkový chleba, kterým si můžete odlehčit jídelníček, není ale určený pro alergiky.
Pečivo je následně plněné, a tak si můžete dopřát třeba sendvič s hummusem, sušenými rajčaty, cuketou a cibulí. Hummus ale najdete i v tortillách a čeká na vás i quiche nebo kapsy plněné mimo jiné i domácím veganským sýrem.

Pokud byste raději sladký hřích ke kávě, zamilujete si (bezlepkový)chia puding a tiramisu. Dorty jsou obměňovány, narazit můžete na cheesecake, pečené dorty s krémem, koláče, ale i raw verze. A aby toho nebylo málo, osvěžit se můžete taky zmrzlinou.

Výběrová káva pochází z brněnské pražírny Rebel Bean a nechválím si ji jen já. Nejen, že rostlinné mléko je zde samozřejmostí, ale můžete si dokonce vybrat ze čtyř druhů. V nabídce mají sójové, kokosové, mandlové i rýžové. K pití dále například domácí limonády, Matcha Tea nebo Chai Latte.




1 komentář:

  1. To je strašně moc boží! U nás ve městě mi něco takového chybí, takže až dodělám školu, chtěla bych si taky něco podobného založit.
    Inteiér se mi moc líbí, je to takové příjemné. Když budu mít cestu do brna, určitě se tam zastavím. :)

    nicoxmeow.wix.com/nicoblog

    OdpovědětVymazat